Jak je vlastně možné, že řetězce nabízejí své oblečení tak levně? Jde o souhrn několika věcí: materiál, výroba, prostory, zaměstnanci. Většina výrobců balancuje na oné tenké hraně, kdy tričko nebo kalhoty ještě drží pohromadě, ale být látka ještě trochu tenčí, už by se daná věc pravděpodobně rozpadla. Šije se ve velkém, což cenu tlačí dolů. Pronajímatelé prostor v obchodních domech moc dobře vědí, že velké jméno jim přitáhne návštěvníky, a jsou proto ochotni jít s nájemným hodně dolu.
A zaměstnanci těchto obchodů často pracují dlouhé hodiny za minimální mzdu, a při prvním pochybení jim zaměstnavatelé strhávají bonusy. Nejsou neznámá svědectví o neplacených přesčasech nebo naopak požadavcích na časný nástup. To všechno ale umožňuje řetězcům stlačit cenu výsledných produktů směšně nízko: trička za padesátikorunu nebo akce dvě za cenu jednoho, kalhoty do dvou stovek, kabát za pětistovku. A podle toho, kolik lidí v nich stále nakupuje, obchodům tento model funguje.
My, zákazníci, ale máme možnost to změnit. Pojďme si společně říci, že už nás nebaví, když se všechno oblečení rozpadne po pár nošeních, že bychom rádi kvalitní věci, i když nás to bude stát víc. Začít můžeme tím, že budeme podporovat české tvůrce. Díky internetu stále více lidí zjišťuje, že u nás řemeslo nevymřelo, a že spousta šikovných lidí dělá krásné oblečení. Ano, cena je vyšší, ale zase vám tričko vydrží klidně dva roky, a ne dvě nošení, a kvalitní taškou se budou chlubit ještě vaši vnuci.
Nezávislí tvůrci si nemohou dovolit jít s cenou tak dolů, ale my jim můžeme pomoci, aby se i v konkurenci velkých obchodů udrželi. Když si necháte ušít košili na míru od někoho, koho znáte, tak budete nejen vypadat lépe než v tom kousku hadru z běžné konfekce, ale hřát vás bude i dobrý pocit, že někdo, koho jste osobně poznali, díky tomu zaplatí nájem.